Ticker

Advertisement

Responsive Advertisement

VİA SEBASTE YÜRÜDÜK - 2017

Via Sebaste Yürüyüşçüleri olarak, 18 Mayıs 2017’de 24 kişilik bir ekiple Konya otogarında buluştuk. Aracımızla Seydişehir’e geldik ve Seyyit Harun Veli külliyesini gezdik. Orada katılımcılara Seydişehir’in ve Homonada’nın tarihini anlattım. Öyle ya, yürüyüşçüler, yürüdükleri yolun hikayesini bilmeliler ki, onların her adımı ayrı bir anlam kazansın, yürüyenlerin akıllarının bir kenarında Homonadların hazin öyküleri yankılansın, kulaklarına kahkaları duyulsun, gönüllerinde neşeleri hissedilsin… Via Sebaste’yi yürüyenlerin yüzünde bu duyguları görmek başka bir haz.

Seydişehir’de 4 gün boyunca lazım olan tüm yiyecek ve içeceklerimizi aldık. Grup küçük olunca yemekleri de tek elden yapmak için iki de büyük tencere aldık ve neşe içinde Beldibi’ne Via Sebaste’nin başlangıcına aracımızla hareket ettik.

Tavuk Tepesi’ni, Gavur Kızı’nın Taş Kaldırdığı’nı göstererek oralardaki Homonad kalelerinden bahsettim. Homonadlarla ilgili birkaç kısa bilgi daha verdikten sonra sürekli yükselerek yürümeye başladık. Yolun, Oymapınar Barajı ile Alüminyum tesisleri arasındaki bağlantıyı sağlayan elektrik direklerini dikmek için açılmış olan şose yol tarafından bozulmuş bölümlerindeydik. Bu işi yapanların, 2000 yıllık bu yolları bozduğunu anlatmam katılımcıları bir hayli üzdü. Side Arkeoloji Müzesi Müdürlüğü’nün, girişimlerim akabinde bölgede yapmış olduğu inceleme sonucunda tuttuğu rapordan, Akseki Savcılığı’nda yine aynı kurumca açılmış davanın takipsizlikle sonuçlandığından, davanın tarafı olmama rağmen dava sonucunun tarafıma ısrarla verilmemesinden bahsettim onlara. 2000 yıllık bir tarihin 7-8 yıl önce böyle katledilmesi benim canımı nasıl yaktıysa tüm katılımcıların da canını öyle yaktı. Ki, Seydişehir için en büyük turizm kaynağı gördüğüm bu yolların bundan sonra korunması ve kalan kısımlarının restore edilmesi en büyük arzumdur.

Dokuz Dolambaç’tan, Güvercinlik’ten döşeme yollardan dolana dolana tepeye kadar çıktık. Biz yükseldikçe arkamızda kalan vadi manzarasını seyretmeye doyum olmuyordu. Yokuş bitiyor, ladin ağaçları içinden kıvrılarak giden Roma yollarında tarihi hissederek yürümeye devam ediyorduk. Yolun hemen aşağısında damı çökmüş olan sarnıcı gösterdim katılımcılara. Yerleşim olmayan yerlerdeki kuyu veya sarnıçlar, oranın gerçek bir geçiş güzergahı, gerçek bir yol olduğunun da deliliydi çünkü. Karşımızda Elmasut Yaylası görünmeye başladı. Burada yürüyüşçülere, tarihimizin en büyük romancılarından biri olan Fakir Baykurt’un Köygöçüren romanında, bu yaylanın adının bolca geçtiğini anlattım. Yürüyüşümüz böylelikle başka bir anlam daha kazanıyordu. Eşek Çukuru’na doğru döndük. Baharın en yeşili bizi koynuna sarmış alıp götürüyordu. Doğada olmak duygusu, doğa ile bir olmak duygusuydu bu. Tüm bunların yanına bir de tarihi zevk eklenince… Bir doğa yürüyüşçüsü, bir gezgin daha ne ister!

Eşek Çukuru’ndan yukarı yükselirken rota hırsızlarının döşeme yolu görememeleri ve başka yöne doğru işaretleri koymalarına bir kez daha tanıklık edip yolumuza devam ettik. Buz gibi çeşmelerden sularımızı tazeleyerek yürüyorduk. Kısa bir asfalt yürüyüşünden sonra Sakaltutan bölgesindeki Via Sebaste’nin en güzel kalıntılarından birine geldik. Burada uzunca bir fotoğraf çekme molası verdik. Yarım saat sonra ise, günün en yüksek noktası olan Yellibel’deydik. Bir diğer adı da Şehit Mezarı’dır buranın adı. Burada bulunan iki garip mezarın öykülerini anlattım yürüyüşçülere. Derin bir saygı içinde, bir sessizlik aldı yürüdü yüzleri… Bulamaç Kazanı’ndan geçerek, yarı karlı parkurlardan Değirmenlik Yaylası’na kadar geldik. Akşam olmak üzereydi. Aracımız bizi orada beklemekteydi. Aracımıza binip Elmasut Yaylası’na geldik ve orada kampımızı kurduk. Ateşte yemeklerimizi yapıp yedik ve yorgunluktan yarı baygın gözlerimizi açık tutmaya çalışarak gece yarısına kadar koyu bir sohbete gömüldük. Birer ikişer çadırlarımıza çekilip üç gün daha yürüyecek olmamızdan dolayı deliksiz bir uykuya vardık.